Dominion Voting Systems sues Fox News for $ 1.6 billion over false election statements

0
10
Dominion Voting Systems sues Fox News for $ 1.6 billion over false election statements


Dominion Voting Systems filed a US $ 1.6 billion defamation lawsuit against Fox News on Friday, claiming that in an effort to boost ratings, the cable news giant falsely claimed the company to vote rigged the 2020 election.
This is the first defamation suit brought against a media by the voting company, which was founded in Toronto by John Poulos and James Hoover.

Dominion has been the target of misleading, false and bizarre allegations circulated by President Donald Trump and his allies in the wake of Trump’s election defeat to Joe Biden. The allegations helped spur rioters who stormed the U.S. Capitol on January 6 in a violent siege that left five people dead, including a police officer. The siege led to Trump’s historic second indictment.

Dominion argues that Fox News, which amplified inaccurate claims that Dominion changed the votes, “sold a bogus story of voter fraud in order to serve its own business purposes, seriously injuring Dominion in the process,” according to a copy of the lawsuit obtained by The Associated Press.

“If this case does not reach the level of defamation by a broadcaster, then nothing is right. ”

Some segments of Fox News’ on-air reporting debunked some of the claims against Dominion. An email sent to Fox News on Friday morning, requesting comment on the trial, was not immediately returned.

No fraud in the 2020 elections

There was no widespread fraud in the 2020 election, a fact that several election officials across the country have confirmed, as have FBI Director Christopher Wray of the Department of Homeland Security and William Barr, who was attorney general under Trump.

The Republican governors of Arizona and Georgia, key battlefield states crucial to Biden’s victory, have also vouched for the integrity of the elections in their states. Almost all of the court challenges by Trump and his allies have been dismissed by judges, including two dismissed by the Supreme Court, which has three judges appointed by Trump.

Still, some Fox News employees have raised false accusations that Dominion changed the votes thanks to algorithms in its voting machines that were created in Venezuela to rig the election for late dictator Hugo Chavez. On-air personalities lured Trump allies Sidney Powell and Rudy Giuliani, who spread the claims, then amplified the claims on Fox News’s massive social media platforms.

Dominion said in the lawsuit he repeatedly tried to set the record straight but was ignored by Fox News.

The company argues that Fox News, a network that includes several pro-Trump figures, pushed the false claims to explain the loss of the former president. The cable giant lost viewers after the election and was seen by some Trump supporters as not supporting the Republican enough.

Dominion attorneys said Fox News’ behavior differs greatly from that of other media outlets that reported the allegations.

“It was a conscious and conscious business decision to endorse and repeat and spread these lies in order to keep your hearing,” said attorney Justin Nelson.

Company targeted by many curators

Although Dominion serves 28 states, until the 2020 election it was largely unknown outside of the electoral community. He is now widely targeted in conservative circles, seen by millions as one of the main villains in a fictional tale in which Democrats across the country conspired to steal votes from Trump, according to the lawsuit.

John Poulos, president and CEO of Dominion Voting Systems, was on Capitol Hill in Washington, DC on January 9 to refute a series of allegations of voter fraud. (Alex Wong / Fetty Images)

Dominion employees, from its software engineers to its founder, have been harassed. Some have received death threats. And the company has suffered “enormous and irreparable economic damage,” lawyers said.

Poulos was threatened with subpoena by Michigan lawmakers and appeared at a committee hearing on Dec. 15 in Lansing. While there, he refuted a series of allegations and conspiracy theories that had been put forward, pointing out to Republican lawmakers that no one had accused the company of criminal acts “under oath”, only in the court of law. public opinion and on social networks.

“It’s technologically impossible to see the votes counted in real time or to return them,” Poulos said of one allegation.

“The comments about setting up our company in Venezuela with Cuban money for the purpose of stealing elections are beyond the bizarre and are complete lies,” he said, responding to another claim.

Poulos also repeatedly pointed out that the count of the paper ballots matched the totals from the Dominion machines.

Guiliani also sued

Dominion also sued Giuliani, Powell and the CEO of Minnesota-based MyPillow over these claims. Rival tech company Smartmatic USA also sued Fox News over election demands. Unlike Dominion, Smartmatic’s participation in the 2020 election was limited to Los Angeles County.

Dominion attorneys said they have yet to file lawsuits against specific Fox News media figures, but the door remains open. Some of Fox News knew the claims were false, but their comments were drowned out, lawyers said.

“The responsibility ends with Fox on this,” attorney Stephen Shackelford said. “Fox has chosen to put this on all of its many platforms. They rebroadcast it, repost it on social media and elsewhere. ”

The lawsuit was filed in Delaware, where the two companies are incorporated, although Fox News is headquartered in New York City and Dominion’s US operations are based in Denver.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here